Ingenting kan nå hindre kapitalismens fremmarsj. Samfunnene brytes ned til løse fellesskap av individer. Svekkelse av nasjonalt samhold fører til voldeligere samfunn. I Frankrike lever politiet i konstant frykt for ukentlige bakholdsangrep. Myndighetene er maktesløse, og borgerne flest føler seg utrygge. De velstående beskytter seg i egne bydeler. Politikk blir redusert til kompromisser med minoritetenes innbyrdes motstridende ultimatumer, mens markedskrefter drøfter økonomiens spilleregler. - George ChabertEr det ikke pussig hvordan kapitalismen nå fosser fram i all sin gru? Alt legges under kapitalismens føtter, hvor man ikke har noen verdighet tilbake, hvis man ikke tilhører den byråkratiske og økonomiske eliten, som blir stadig mindre og mektigere. Bedehusslekta på Toten, som jeg kommer fra, har brutt fullstendig sammen. Kjørte nettopp forbi Bethel, hvor det var julebasar, og hvor min oldefar var søndagsskolelærer, men orker ikke lenger å gå inn, da vi har blitt skammingene i engen. Her, hvor mine døtres tippoldefar, som var den første som ble frelst på Toten, og som var den første søndagsskolelæreren på Bethel, kan vi ikke lenger gå til søndagsskole. Men det gjør ikke noe, sier storesøster, for hun har allerede lest barnebibelen tre ganger, og kan alt allikevel.
Ja, og denne eldgamle industri-elveslekta, de forteller meg at jobben min var bare en jobb, og ikke del av en industri-elvetradisjon. Jeg ble ikke kastet ut av en jobb ei kveldsstund en vinterkveld, men av en meget gammel tradisjon, og som James Kalb forklarer, man skal fødes til sitt yrke og til sitt fellesskap, som del av en tradisjonell kontinuitet. Men som George Chabert sier det så godt: «Det er forbudt å forby»; «Nyt uten hindring»; «Alt og med det samme!»
De skulle ha alt og med det samme. Mine verdighetsklær, tradisjonene, ble vekslet inn med verdiløse kontopenger, slik Tollef Hovig redegjør for. Og noen kapitalist-jobb vil jeg selvsagt heller ikke ha, skal jeg ha en jobb, da skal det være et yrke som er arvet, slik det skal være i et tradisjonelt samfunn. Som husmannstroende ville jeg selvsagt heller ikke fått noen jobb, det er bare å google meg, så slår M.J. Dahl imot alle potensielle arbeidsgivere, og noe slikt får ikke engang lov til å stå i kassa på Nille.
Så slik er det å leve under kapitalismen, hvor intet spor av en gave-økonomi har mulighet til å gro. Og som James Kalb har vist, er vår vestlige sivilisasjon nå forbi, kun en naken, rå, nådeløs kapitalisme står tilbake.
- To Build Community, an Economy of Gifts
For å pirre nysgjerrigheten velger jeg å gjengi et utdrag av Eisensteins tekst:
“Community is nearly impossible in a highly monetized society like our own. That is because community is woven from gifts, which is ultimately why poor people often have stronger communities than rich people. If you are financially independent, then you really don’t depend on your neighbors—or indeed on any specific person—for anything. You can just pay someone to do it, or pay someone else to do it.
Skogstjerneblom ved Olterudelva, som kanskje var Totens viktigste kulturelv, sammen med engene sine, Mjøslandets høylys. Men selv om kulturen har gått tapt her etter elva, kan man fremdeles glede seg over naturens skjønnhet. Olteruddalen ned fra Tjuvåsen nytes aller best fra Neshøgda i Ringsaker, hvor den på dramatisk vis kaster seg nedover Øverskreien. -Wikimedia. |
That is one reason for the universally recognized superficiality of most social gatherings. How authentic can it be, when the unconscious knowledge, “I don’t need you,” lurks under the surface? When we get together to consume—food, drink, or entertainment—do we really draw on the gifts of anyone present? Anyone can consume. Intimacy comes from co-creation, not co-consumption, as anyone in a band can tell you, and it is different from liking or disliking someone. But in a monetized society, our creativity happens in specialized domains, for money.
To forge community then, we must do more than simply get people together. While that is a start, soon we get tired of just talking, and we want to do something, to create something. It is a very tepid community indeed, when the only need being met is the need to air opinions and feel that we are right, that we get it, and isn’t it too bad that other people don’t … hey, I know! Let’s collect each others’ email addresses and start a listserv!
Community is woven from gifts. Unlike today’s market system, whose built-in scarcity compels competition in which more for me is less for you, in a gift economy the opposite holds. Because people in gift culture pass on their surplus rather than accumulating it, your good fortune is my good fortune: more for you is more for me. Wealth circulates, gravitating toward the greatest need. In a gift community, people know that their gifts will eventually come back to them, albeit often in a new form. Such a community might be called a “circle of the gift.”
Fortunately, the monetization of life has reached its peak in our time, and is beginning a long and permanent receding (of which economic “recession” is an aspect). Both out of desire and necessity, we are poised at a critical moment of opportunity to reclaim gift culture, and therefore to build true community. The reclamation is part of a larger shift of human consciousness, a larger reunion with nature, earth, each other, and lost parts of ourselves. Our alienation from gift culture is an aberration and our independence an illusion. We are not actually independent or “financially secure” – we are just as dependent as before, only on strangers and impersonal institutions, and, as we are likely to soon discover, these institutions are quite fragile.” – Charles Eisenstein
For de som ikke er klar over det, Eisensteins bok er nå fritt tilgjengelig som ressurs på internettet: Sacred Economics: Money, Gift, and Society in the Age of Transition.
Her er en tale Eisenstein holdt for OWS.
P2P-blog: Does the Gift Economy Undermine Economic Growth?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.