Wednesday, September 27, 2017

PermaLiv til Tolfa og allmenningene?

For meg har alle i dette landet blitt som fremmede, ja selve landet har blitt meg fremmed. I dag tidlig våknet jeg med en sterk følelse av at det eneste rette er å flytte ned til Tolfa, for å hjelpe Steigan med å gjøre denne byen til et fyrlys for allmenningene. Kanskje vil Tolfa da også kunne skinne som en ledestjerne for vårt bortkomne land? - Øyvind Holmstad
I dag skulle jeg egentlig vært på generalforsamling i Parkteateret for det nystartede mediaselskapet Mot Dag AS. Men som alltid når det er noe i hovedstaden jeg gleder meg til, ble det for mye som skjedde, jeg ble for oppspilt og fikk ikke sove. Når morgenen kommer er man totalt utslitt, og det er ingen vits i å dra. På samme vis var det da jeg skulle på økofilosofisk foredrag med Nils Faarlund i Oslo, så da dette ser ut til å være et repetativt mønster velger jeg for framtiden å holde meg borte fra spennende begivenheter i tigerstaden.

Uansett fikk nattens uro meg til å forkaste et lengre opphold på Filippinene til fordel for Tolfa. Da jeg fyller 50 år til våren har jeg simpelthen blitt for gammel til å farte rundt på motorsykkel, som en annen backpacker. Heller ikke vil det være noe særlig å være på farten borte fra familien.

Mange store fotografer anbefaler å bosette seg på et vakkert sted, hvilket Tolfa utvilsomt er. Her kan man bare gå ut døra og man befinner seg i de vidunderligste gater og landskaper, omgitt av kunstnere og intellektuelle. I Tolfa vil jeg leve et tilbaketrukket liv, men allikevel satse på å komme opp på et tilstrekkelig nivå til å holde utstillinger i Steigans nye kulturkloster, som han er umåtelig stolt av.

Grunnet at jeg søker tilbaketrukkethet har jeg videre gått vekk fra Canon 5dm4 og velger å vente på Sony A7R3. Ja, mange venter på dette kameraet, og hvor lenge man må vente vites ikke? Men med denne lille fullformten påmontert små fastobjektiver, som 24 eller 35 mm, vil man vekke minimal oppsikt.

17. november bærer turen til Abelvær for å lære Lightroom. Skjer det ikke noe eksepsjonelt før den tid, bærer nok turen til Tolfa på nyåret. Klarer ikke lenger å se for meg noen framtid i moderlandet, da alt og alle har blitt meg fremmed. Å lære italiensk blir en utfordring, men da Pål har klart det bør jeg også kunne.

Hva man skal leve av er ikke godt å vite? Tar opp igjen ideen med å lage Norges fremste nettsted for materialøkologi, med (forhåpentligvis) tilhørende annonseinntekter. Om det kan være noe å tjene på fotografering og skriving får tiden vise? Kanskje kan jeg bli vaktmester i kulturklosteret?

Jentene vil utvilsomt lære italiensk på rekordtid, og da Tolfa er Norges samarbeidsby nummer en, hvilket den italienske stat ser ut til å verdsette, bør de se dem som den ypperste form for kulturutveksling.

Måtte Tolfa bli Europas fyrlys på vegen mot de nye allmenninger!

Foto: Ra Boe

Relatert


Emozioni – Tolfa (Geir Tandberg Steigans bilder fra utstillingen Emozioni i Tolfa under TolfArte 2013)

4 comments:

  1. Jeg vet jo ikke hvor mye som mest er akutt utlufting av frustrasjon, og hvor mye som er helt reélle, kjølig besluttede emigreringsplaner når du sier du vil rømme landet til fordel for Tolfa, Italia. Hvis det nærmest permanent oppleves slik du beskriver det; "klarer ikke lenger å se for meg noen framtid i moderlandet, da alt og alle har blitt meg fremmed", er det trist å høre. Det skulle ikke være sånn for noen noe sted.

    Men om du derfor i så fall gjør alvor av utflyttingen, skal du ha kred for viljen og evnen til å søke og tørre å hoppe inn i endring om det er nødvendig. Og når målet er å bli økonomisk selvdrevet innen de aktiviteter du ønsker, er det nettopp den forbilledlige transformasjonen fra negativt til positivt vi som samfunn og art trenger veldig mye av fremover - og som for individet ofte er vanskelig, men helt nødvendig for å komme videre og føle at livet er mer enn noe drass som burde begrunnes langt bedre enn hva som er tilfellet. For igjen å sitere en favorittsitatmester av meg, østerrikeren Karl Kraus: “Hate must make a person productive; otherwise one might as well love.”

    Jeg ønsker deg og PermaLiv AS lykke til med prosjektet og samarbeidet med Mot Dag AS, uansett hvor du måtte bli å ha hovedbase! Fine greier! Jeg spår at treet vil bære god frukt. :)

    ReplyDelete
  2. Takk, takk Achsel! Hyggelig at du tid om annen tar turen innom Blogger, selv om WordPress på alle mulige områder er å foretrekke, med unntak for republisering av gamle innlegg. Jeg republiserer gammelt stoff i ett sett her inne.

    Har nå lagt opp en prioriteringsrekkefølge:

    http://permaliv.blogspot.no/2017/09/nar-kommer-sony-a7r3.html

    Venter på a7r3, benytter ventetiden til å bygge opp et nettsted om materialøkologi samt lære meg Lightroom, og satser på å kunne få en viss annonse-base. Vi har jo Hunton ASA her på Gjøvik som satser stort på ny trefiber-isolasjon med tilhørende produkter, kanskje de kan bli en samarbeidspartner?

    Nei, i moderlandet er det ikke mye å hente. Arkitektonisk går det meste feil veg, som i Gjøvik:

    http://permaliv.blogspot.no/2017/09/oppland-arbeiderblad-uten-urban.html

    I grenda mi dominerer pumpehuset. På Østhøgda, Totens høyeste punkt, har modernistene plassert sitt ikon for gamle Rausteinshytta. Bærekraftsdalen i Hurdal er overtatt av øko-modernistene. Og jeg er kastet ut av fabrikken min.

    Det eneste lysglimtet er skjermingshaugen ovenfor hytta mi ved Olterudelva. Men bekken bak hytta mi er fremdeles knusk tørr, selv etter alt regnværet i det siste. Så ingen tvil om at åra for oppkommet til bekken ble kuttet under gravingen sist vinter:

    https://www.youtube.com/watch?v=NRGzEVIg0Pw

    Men jeg har en grei kapitalbase, og klarer jeg å få en tilleggsinntekt på en G eller to, skal jeg klare meg godt fram til jeg går i graven. Selv om jeg er svært tvilende til at penger vil beholde sin innbilte verdi så lenge? Satser på at middelhavskosten vil holde meg gående noen tiår ekstra.

    ReplyDelete
  3. Når det gjelder menneskets evne til å fatte "kjølige" beslutninger, har jeg kommentert litt om dette her:

    http://forskning.no/meninger/kommentar/2017/09/konspirasjonsteorier-nar-fornuften-loper-lopsk#comment-3531372068

    ReplyDelete
  4. Italia er Europas mest intelligente land:

    https://iq-research.info/en/page/average-iq-by-country

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...