Monday, October 22, 2018

Tre Toten-gårder med låven sin

Berg.

-Wikimedia.

Noe av det tristeste jeg vet om er en gård som har mistet låven sin. Dette er som et kongerike uten slott, som en sjø uten vann, som en elskende uten sin kjære. Selv gripes jeg stadig av melankoli og savn over å se alle disse vakre, lykkelige Toten-gårdene, hvor tunet og våningshuset sprudler av glede og svinger seg i valsen sammen med sin elskede låve, fordi husmannsplassen min har mistet låven sin.

Hvis man er så avsjelet at man klarer å passere en gård som har mistet låven sin, uten å bryte ut i tårer og fortvilelse, da har min mistet hele sin rurale sjel, og har ingenting utenfor kjøpesenterbyen Gjøvik å bestille.

Allikevel var det ikke en eneste i Østre Toten kommune som brøy seg om at plassen min har mistet låven sin, de var kun opptatt av pumpehuset sitt. Derfor har kommunen mistet sin rurale sjel, og bør avvikles.

Som en reaksjon på denne forflatede likegyldigheten, holder jeg for tiden på med stillebens-prosjektet "Minus låven".

Annekstad.

-Wikimedia.

Haug.

-Wikimedia.

Disse tre gårdene kan du treffe på etter Nordliavegen.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...