Vi gikk for å ta farvel til Rausteinstjernet i dag, jeg hadde håpet de ikke hadde begynt bygginga av den nye Rausteinshytta enda, men de var godt i gang. Heldigvis var den fremdeles skjult bak presenninger, men dens vulgære form kom allikevel godt fram, og det av en langt mer sjokkerende art enn hva jeg hadde klart å forestille meg. Dette vil jeg ikke utsette meg selv og familien for igjen, så det blir definitivt ikke flere turer for oss til Rausteinshytta. Det var allikevel godt å få tatt farvel med Rausteinstjernet, Totens høyestliggende tjern, på en skikkelig måte.
Et siste minne fra et vann jeg var blitt svært glad i. Dessverre hermer TotenTroll eplenikkersen i Turistforeningen, som har satt seg fore å plassere et modernistisk ikon på hver en høyde i landet vårt. -Wikimedia. |
Eplenikkersborgerskapet i ny variant: Den modernistiske urbane eliten markerer sitt ego ved å dumpe "nyskapende" arkitektur i vakker natur og ignorere regionale byggeskikktradisjoner. Tidligere generasjoner ledere i Turistforeningen satset på å bygge hytter inspirert av lokal byggeskikk, men dagens ledelse synes åpenbart ikke det er kult og trendy nok. - Audun Engh
|
Den Norske Turistforening (DNT) en har utpekt Snøhetta til husarkitekter. Her er det nye "hytte"-anlegget Tungestølen i Sogn og Fjordane. De gammeldagse hyttene på stedet ble ødelagt i en storm, og man utlyste arkitektkonkurranse, noe som gir et garantert modernistisk resultat. Dette skyldes kke minst at Norske Arkitekters Landsforening krever at noen av deres medlemmer skal være med i juryen, som betingelse for å anbefale sine medlemmer å delta i en arkitektkonkurranse. Laugets ideologi får dermed sterk innflytelse på resultatet. Snøhetta vant. NRK meldte at det kom protester fra folk som ønsket mer tradisjonsbaserte nye hytter. Disse nostalgikerne ble ikke hørt.
DNTs ledelse har åpenbart en drøm om å tilslutte seg den globaliserte makteliten, for hvem det viktigste innen arkitektur er å kunne fremstå som "nyskapende " og "dristige", selv om man tilhører samfunnsetablissementet på en trygg og forutsigbar måte. Også folk med blådress vil gjerne gi inntrykk av å være litt "gærne" og radikale, men uten risiko for egen makt og rikdom. Man higer derfor etter ros og anerkjennelse fra arkitektur- og kulturetablissementet. Å bygge hytter basert på regional byggeskikk og lokalt håndverk er dermed blitt ordinært og kjedelig.
Det gamle eplenikkersborgerskapet viste respekt for bygdekulturen. Nå skal fjellet urbaniseres med "trendy" arkitektur. Det er også snakk om riving av gamle stedstilpassede hytter. Fjellet kan komme til å oppleve en rasering tilsvarende det vi så i historiske byer under modernismens seiersgang i tiårene etter andre verdenskrig.
I dette NRK-innslaget fra grunnstensnedleggelsen har man gammeldags folkedans ved dansere i nasjonalistiske bunader. Klamrer det lokale turlaget seg til fortiden? Ville det ikke passet bedre med hiphop for å markere Snøhettas mesterverk? - Audun Engh
"Fjellet kan komme til å oppleve en rasering tilsvarende det vi så i historiske byer under modernismens seiersgang i tiårene etter andre verdenskrig."
På et vis minner disse bergknausene om gamle Rausteinshytta, de gjør så lite av seg der de smelter inn i landskapet. -Wikimedia. |
Young persons are exposed to promotional images of design in schools and the media, and are told that this is what they must value from now on. They are indoctrinated to hate and destroy traditional architectural expressions, as something not to pursue.
Many people correctly blame the West and powerful local interests for turning the country's young against their own culture. For the wealthy Western nations, teaching nihilism is just another silliness of contemporary society, along with pseudo-art that intentionally profanes God. But developing countries stand to risk all they have - their traditional art and architecture - in imitating the West on this point.
Our proposal is for education reform that would immediately stop teaching hatred of one's own architectural heritage and culture. No crime is more unpardonable than parricide: killing one's own parents. But how do we judge an architecture school that teaches students to despise their own heritage, and instill in them an eagerness to destroy it? - Salingaros & Madsen II
Takk, og farvel! -Wikimedia. |
Relatert
Fra hyggelig grendesti til nitrist skitrasemotorveg
Friluftsliv - En dannelsesreise (Nils Faarlunds bokslipp i Studio B20)
WHY YOU HATE CONTEMPORARY ARCHITECTURE (Synd at TotenTroll på død og liv skulle ha oss til å hate nye Rausteinshytta, når vi elsket den gamle.)
Hovdetoppens fall
Not Being Heard (Selvsagt ble jeg ikke hørt, da jeg ikke tilhører de kule. Man lytter ikke til de inntrykkfølsomme lenger, slik Hamsun ønsket det.)
Nedlåtenhetens arkitektur
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.