Monday, October 15, 2018

Flott slått

Somrene i min ungdom ble stort sett tilbrakt med hesjing på Grythengen i Skreien og Grue gård i Hurdal, i tillegg til jobbing i Kloppen. Her er jeg i sving med høygaffelen på Grythengen, sammen med min bestefar. Skulle gjerne fortsatt med dette, men har kommet til at det er på tide å forlate vårt fedrealter for godt, da det ikke lenger er Dahls ånd og røst som rår i de grønne enger.


Under kveldsturen i går slo det meg at de store kvite rundballene rundt på jordene lignet store sauer, og var min tippoldefar herr Fossemøllen kommet tilbake til grenda i dag, ville han nok blitt forferdet over alle de store monstersauene rundt omkring i landskapet.

Ellers må jeg si jeg savner hesjene, de var et flott innslag i landskapet, i motsetning til plastballene. Dessuten, ser man nærmere etter, er det landbruksplast rundt omkring i busker og kratt. Litt som plastforurensningen av havene.

På en måte laget de rundballer i gamle dager også, som de bar på ryggen, og da de bærer inn disse ryggsåtene så jeg for meg den rurale giganten M.J. Dahl, der han bærer inn høyet på Holmstadengen.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...