Friday, January 11, 2019

Knock-Out fra Tamron


Spennende video om gatefotografering med disse tre brennviddene som alle dekkes av Tamrons 28-75 mm f2.8. I Gamla stan i Stockholm bedrev jeg en del gatefotografi, og kombon a7iii + denne nøytrale linsa vekket 0 oppsikt:-) Faktisk opplevde jeg mer oppsikt med min gamle 70d og 15-85 mm i Tokyo. Men denne Tamron-linsa + kameraet er så små og nøytrale at ingen som ikke har litt greie på foto, mistenker en for å være profesjonell fotograf.

Ser at Tamron har lagt på prisen på linsa mi med 80$ nå på nyåret, så føler jeg har gjort litt av et røverkjøp:-)

For tida utforsker jeg min EF 50 mm f1.4 sammen med mitt nye MC11-adapter fra USA, og tror det begynner å gå seg til. I dag syntes jeg også at jeg omsider fikk satt opp kameraet mitt tilfredsstillende. Ser noen har klart dette på 8 timer, mens jeg altså trengte 8 mndr. på jobben:-( Så det snurrer nokså langsomt i topplokket. Skal nå bare gå gjennom igjen oppsettene for håndholdt landskap + portrett i videoene til Mark Galer, så føler jeg meg klar til å ta kameraet skikkelig i bruk, for første gang. Og så snart jeg kjenner meg trygg nok med min adapterte 50 mm, bærer det på'n igjen med Tamron.

Ellers har Tamron etterslep på bestillingene med et helt halvår, så kan nok se langt etter en tilsvarende 17-35 mm før sommeren. Trolig like greit å kjøpe Voigtlanders 15 mm først som sist, før man risikerer at denne også gjør et prishopp.

***

"Imaging Resource Lens of the Year 2018: Best Prime Lenses"

Her igjen lovprises Sonys nye 24 mm f1.4 opp i skyene. Men tror allikevel at de 9 ekstra mm hos Voigtlander er å foretrekke, da spennet fra 28 mm til 24 mm blir litt lite.

Interessant med kommentaren til Canons nye 50 mm f1.2.

"The 50mm f/1.2 delivered on that in spades; it's a simply remarkable optic, amazingly sharp from corner to corner, even when shooting wide open. We've been all too accustomed to expecting very little from f/1.2 lenses at maximum aperture. Sure, they’re great at blurring the background, but they usually do the same for the corners, even in the plane of focus. Even center sharpness can be hit or miss. The Canon RF 50mm f/1.2L USM blows away those expectations, though. It delivers fantastic performance at f/1.2, improving only slightly as you stop down."

Så det at jeg synes fokus kan være litt upålitelig fullt åpen med min 50 mm f1.4 med MC11-adapter, kan nok like gjerne være linsas feil, og ikke svigermors, etter at hun reiv ned fotohylla mi.

Uansett utrolig synd at ikke DMF (Dynamisk Manual Fokus) virker sammen med adapteret, hvilket ville vært en stor fordel.

"The Move to Mirrorless From DSLRs"



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...