Saturday, January 5, 2019

Småbruket Lindstad på Toten

Småbruket Lindstad i Øverskreien, hvor min oldefar Johannes Lindstad bodde, og hvor bestemor vokste opp sammen med sine besteforeldre, da hennes mor døde ung av tuberkulose.

Lindstadingene har alltid vært særdeles fingerferdige, med nydelig håndskrift og andre kunstnertalenter. Dessverre arvet jeg kun grovfingrene til Holmstadslekta, og jeg er visst like knotete til billedredigering som til alt annet.

Dette bildet har jeg brukt flere timer på å få til i Lr CC, som er redigeringsprogrammet for knotefingrene. Ja, jeg blir ofte helt fortvilet når jeg ser hvor flinke folk er til å redigere fotografiene sine, mens jeg liksom ikke kommer videre.

Men i det minste synes jeg at jeg til slutt fikk fram den stemningen jeg ønsket.

-Wikimedia.

Her ser dere utgangspunktet for råfila. I sommer gav jeg helt opp, men tok det fram igjen i kveld, og kom forunderlig nok i mål.

Ellers tror jeg at jeg har mistet flere fotografier fra i sommer, da jeg kom til å formatere et minnekort i vanvare, og det ikke ser ut til at jeg fikk somlet meg til å laste dem opp i skyen.

Hvordan skal det kunne bli til noe av fotokarrièren min noen gang? Jeg blir nok bare roten rundt meg selv til formuen er borte, uten å komme noe sted.

Egentlig skulle fabrikken min tatt vare på meg og karrièren min. Men dessverre er det kun vi empater som ser verdien av å dokumentere minnene etter våre forfedre. Og snart forsvinner alt av ekte verdi, hvoretter vi ender opp som et psykopatisk samfunn, hvor alle empater går til grunne.


Visste ikke at Vibrance kun affekterer midttoner.


Tror jammen jeg satser på å droppe graderte ND-filtre etter dette! Nik Collection har også et meget bra elektronisk ND-filter. Mark Galer bruker sjelden bracketing, og tror jeg heller vil benytte høylysbeskyttelsen i kameraet sammen med ukomprimert RAW, for å ha mer å hente i skyggene.

First Man anbefaler skrufiltre for å sløre bevegelse, tipper jeg satser på et litt kraftig et, slik at jeg har litt å gå på. Kanskje 6-8 stopp?


Fantastisk, Mark Galer kom med ny video i dag for håndholdt landskaps-fotografi for Sony! Dette var akkurat hva jeg trengte nå :-) Ikke bare tror jeg at jeg dropper alt filter-styret, men også nytt, stort stativ, og heller satser på det lille lomme-stativet Galer benytter. Er det snø kan man bare ta med ei lita plate å sette det på.

Jeg har to Bøverbru-stativer, det ene er stort og klumpete og til service nå, men ideelt for lange lukkertider i strie stryk. Dette er så solid at man nok kan kjøre det ned midt i Lenaelva i vårløsninga. Det andre Bøverbru-stativet er vel ca 1 meter høyt, og er tross alt akseptabelt å bære litt.

Videre tror jeg at jeg satser på 15 mm vidvinkel fra Voigtlander, da Galer før har anbefalt dette. Det har mye vignettering, men dette fjernes jo enkelt i post. Tror jeg utsetter 70-200 mm inntil videre.

I morgen tidlig blir det å sette opp kameraet etter anbefalingene til Galer, og kanskje blir det en ny tur til Majerskogen?

"15 Composition Tips to Improve Your Photography"

Uansett hva slags fotoutstyr jeg velger meg, bør fotohyllene mine nå være svigermorsikret, etter at hun bandt fast hoppetauet i hylleknekten og rett og slett drog ned avstiverne. Fant disse hylleknektene i limtre på Biltema, som består av ett stykke tre, uten avstivere man kan knyte fast noe i. For sikkerhets skyld satte jeg også en ekstra på midten.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...