Friday, January 4, 2019

God jul fra enga!

-Wikimedia.

Grythengen er verdens sørgeligste sted. Nei, det er ikke verdens heseligste sted, ei heller verdens tristeste sted, til det er her altfor meget melankolsk skjønnhet. Det er denne melankolske skjønnheten, som gjør enga mi, den første av engene etter himmelporten til Totenåsen, til verdens sørgeligste sted. Fordi uten engene sine kan ikke lenger grenda mi fly, denne grenda som i sin tid fløy like til himmelen med engene sine. Disse vidunderlige engene fra vårt La Belle Époque (fransk, «den skjønne tiden»).

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.

-Wikimedia.
-Wikimedia.

-Wikimedia.

Takk Achsel! Hyggelig at noen kan ha glede av fotografiene mine. Men som med alt annet har vi gått globalt, og det å være den vakreste jenta i landsbyen betyr ikke så mye lenger, da man sammenligner seg med verdens vakreste jenter, som Miss Universe, hvor Filippinene vant i år. Her var stor feiring og det filippinske flagget fram i TV-stua (kammerset).

Ellers er jeg helt overveldet av det nye kameraet, dette bitte lille såpestykket, egentlig litt for lite for hansker i vinterkulda, men det er som å lære å kjøre jagerfly. Ja, det skal ikke forundre meg om det kan være 10.000 valgmuligheter eller forskjellige kombinasjoner av innstillinger etc. Har funnet Mark Galer som den mest matnyttige hittil, men når man kommer ut i felt glemmer man liksom alt: https://www.youtube.com/channel/UCd333V2AbeUItnE_fO1zRtA/videos

Men jeg er helt på baby-nivået når det gjelder billedredigering. Benytter nye Lightroom CC, som er ment å være for slike som meg, med et svært forenklet brukergrensesnitt, i kombinasjon med Nik Collections meget avanserte filtre, hvor jeg kan få effekter jeg selv ikke har mulighet til å skape.

Foreløpig har jeg valgt å holde meg til denne forenklede billedredigeringen og heller forsøke å få kameraet under fingrene. ACR skalerer fremdeles ikke riktig på min Dell 13", og jeg ser at stadig flere, ikke minst Sony-brukere, migrerer fra Adobe til Capture One. Så når jeg føler meg klar for å ta billedredigering et hakk videre, tror jeg det er best å benytte energien til å lære seg Capture One istedenfor Lightroom Classic og Photoshop. Men også mulig jeg velger et enkelt program uten månedsavgift?

Nå håper jeg bare at Tamron kommer ut med The Holy Trinity av linser, i samme kvalitet som deres 28-75 mm f.2.8. Dvs. 17-35 mm f2.8 og 70-200 mm f.2.8. Sikler etter den nye Sony 24 mm f.1.4, som ble årets prime, men 16.000 kr a gitt.

Uansett, det er godt å ha fotograferingen. Dette tror jeg også Bongard kunne trengt. Kunstler har jo lerretet, og maler seg et bilde når mismotet trenger på. Ja, han har jo disse insektene, men å drive med insekter som humanøkolog, det må være voldsomt frustrerende, selv om de nok er litt enklere å forholde seg til enn Homo Sapiens.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...