Tuesday, January 15, 2019

Nordavind ved Mjøsa

Tenkte jeg skulle ta noen bilder av morgenrøden nede ved Mjøsa i dag tidlig, men kom for seint til denne, og i tillegg blåste det opp til snøstorm med kraftig nordavind. Tok meg allikevel en liten tur nede ved Panengen i Totenvika, knipset noen bilder og tenkte at dette ble ikke noe særlig. Men når jeg kommer hjem er det helt rått, særlig bildet av Panengen brygge, hvor man virkelig kan føle snødrevet og vinden. Faktisk måtte jeg knipe med øynene for å se klart.

Vannstanden er perfekt for å fotografere ved Mjøsa nå, det er tappet ned slik at man får en liten strand mellom land og vann, som det også er fint å gå på. Samtidig er det ikke tappet så langt ned at det ser ut som i et nedtappet vannkraftsmagasin, noe det nok snart vil gjøre. Derfor må jeg prøve å få gjort meg noen turer etter Mjøsa nå!

Ellers ble jeg så trist av å se på utbyggingen av Fossenfeltet og alle de store maskinene som driver der oppe nå. Disse suburbane bunkerne ligger tunge som murstein over mine forfedres smekre urbane landsby, lik et åk. Man bare kjenner at nakken bøyer seg. Hvorfor ville de ikke heller ha de lystige, lette lommetunene til Ross Chapin?

Men da jeg kjørte forbi Kværnumstomta ble jeg glad igjen, og fikk lyst til å flytte stabburet på Grythengen ned dit med det samme, for å etablere meg med fotogalleri.

Videre er jeg særs glad for at Kåre Willoch har kastet seg på i kampen mot Røkke-skyskraperen på Fornebulandet. Tenk å sammenligne denne sjokkerende dekonstruktivismen med de vakre mursteins- tårnene i San Gimignano. Disse karrieristene eier ikke skam!


Nå må de vinne denne kampen, for da er det garantert at det ikke blir noe lignende på Tjuvholmen i Hamar, og da kan Brumunddal bare ha det så godt!

Man blir bare blåst vekk!

-Wikimedia.

Litt til, så ville ikke brygga hatt kontakt med vannet, og dette fotografiet ville blitt bare trist.

-Wikimedia.

Her ser dere nordover mot brygga på forrige bilde samt Panengen, ja faktisk kan man se subarun min også. Hva jeg må prøve å få til før vannstanden blir for lav er en tur mellom Sundvika og Kapp nedenfor Balkeåsen i bakgrunnen, deretter fra Panengen til Falken i Skreifjella, så til slutt en liten tur mellom Sundvika og Panengen. Ja, og jeg skulle gjerne tatt en tur rundt Helgøya også, nå som vannstanden er så fin.

Har satt på igjen min Tamron 28-75 mm, skulle hatt Voigtlander 15 mm også, men får nå bare prioritere disse fototurene. Tenker disse grådige kraft-kara tapper alt hva de makter nå som strømmen er så dyr. Igjen et kappløp med tiden mot råkjøret til kapitalistene! De burde selvsagt prioritere Mjøslandets fotograf framfor aksjonærenes umettelige lommer😕

-Wikimedia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...