Thursday, January 17, 2019

Ved Mjøsa i nysnø

Tenkte jeg skulle til Kapp og gå etter Mjøsstranda mot Balke i dag, men stakk først nedom Fredevika en tur, for å få med morgenrøden. Ja, jeg var så frustrert etter forrige dagen, hvor det var en særlig glød i morgenrøden rett før siste snøfallet, og tenkte som så at fra nå av skal jeg alltid ha med kameraet. Morgenrøden ble ikke den samme i dag, men på den annen side var det flott med nysnøen på mjøssteinen.

Etterpå så jeg gjennom bildene i bilen, men da jeg skulle videre til Kapp var plutselig mjøståka blåst vekk, og Mjøsa bare lå der gørr kjedelig med en knallblå himmel :-( Så bestemte meg for å ta en liten tur til biblioteket istedenfor. Sitter på barneavdelingen, da pensjonistene nede skravler så fælt. Hørte ei fortelle at hun hadde fått 80 kr. i parkeringsbot for å ha stått 37 sek. over tida på CC Gjøvik, da de har fått 2-timers grense der nå. Ser at jeg har igjen 1 time på å gjøre ferdig denne posten. Er ikke skodda på plass igjen over Mjøsa da, får jeg bare ta en spasertur i Øverbymarka før jeg henter i barnehagen.

Nedenfor følger dagens fangst i kronologisk rekkefølge, og i dag har jeg faktisk ikke lagt på et eneste filter. Skulle bare visst om PCen min er rett kaliblert? Håper uansett at fargene er like fine der ute som på skjermen min? Misunner Mark Gailer, som har full kontroll på alt!

Første bilde ble tatt rett nedenfor Steinerskolen i Fredevika, og er det som fikk mest fargeglød. Egentlig kom jeg litt for seint til morgenrøden, da jeg hadde maks uflaks i alle lyskryssene gjennom byen. Hersens fotgjengere!

-Wikimedia.

Forunderlig med denne sky-stripa som løper parallelt med strandkanten. Nei, det er ikke Herculesen fra Gardermoen som har vært vært på øvingstokt i lav høyde. Vi har å gjøre med et naturfenomen.

Forresten overraskende stor forskjell på dybdeskarpheten på f11 og f13. Forrige bilde ble ikke helt skarpt forfra, det ble tatt på f11, mens her på f13 er alt i fokus hele vegen. Og jeg kan virkelig ikke se diffraksjon.

Alle fotografiene er skutt håndholdt. Holder meg til auto-iso standard, Mark Gailer benytter auto-iso slower, men jeg klarer dessverre ikke å være like stødig på avtrekkeren som ham.

Personlig liker jeg ikke å fikle med disse tunge Bøverbru-stativene mine, føler de hemmer kreativiteten. Ville kanskje blitt annerledes med et karbon-stativ med skikkelig kulehode? Men på den annen side er det ingen tvil om at Sony A7III er beste valg for håndholdt landskaps-fotografi.

Hva jeg savner nå er en vidvinkel, har vært litt rykter om at Sony kommer med en ny 20 mm f2, men kommer den ikke snart får jeg skaffe meg en Voigtlander 15 mm, som Galer anbefaler.

Ja, og så burde jeg skaffet meg foto-hansker, med fleksibel åpning for foto-fingertuppene. Dette lille såpestykket mitt er litt vanskelig å manøvrere med standard hansker.

-Wikimedia.

Gråstein gjør seg godt med et tynt lag melis-strø, særlig etter Mjøsa en vintermorgen.

-Wikimedia.

Det er spådd kaldt framover, men skal allikevel noe til at mjøsisen legger seg i år.

-Wikimedia.

Altfor sjelden skyter man landskapsbilder i høydeformat.

-Wikimedia.

Så vil jeg til slutt bare beklage for alle mjøsfotografer som kommer etter meg her i Fredevika på Gjøvik. Her var så jomfruelig etter gårsdagens snøfall, kun en og annen hund og noen stokkender hadde satt sine spor. Mens nå har jeg gått her i nysnøen og ravet med størrelse 46. Hele idyllen er ødelagt!

Eneste trøst er at stemningen fra denne januar-morgenen er bevart i mitt kamera, og jeg tar gjerne imot bestillinger. Litt tid må påregnes, da jeg ikke har noen rutiner med utskrifter.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...