Wednesday, January 2, 2019

Godt nytt foto-år!

Mitt siste landskapsbilde i 2018, fra småbåthavna ved Skibladnerbrygga i Gjøvik, tatt med MC11-adapter og Canon EF 50 mm f.1.4.

-Wikimedia.

2018 har vært et turbulent år på mange vis, ikke minst fotografisk. Året begynte med at jeg solgte huset i lommetunet vårt i hui og hast, da jeg omsider innså det var meningen at vi skulle råtne vekk i lommehullet vårt. Ja, slik er de suburbane, de tåler ingen former for tun, det være seg gårdstun eller lommetun. For meg er tunet av det helligste og mest verdifulle i Norges kulturarv.

Hvor vi havnet var ved tunet til den første av engene etter himmelporten til Totenåsen. Hva jeg innså i dag, etter å ha sett videoen av Steve O'Nions nedenfor, er at dette er verdens beste lokalitet for Mjøslandets fotograf.


For Steve O'Nions er sted viktigste ingrediense i landskapsfotografi, og det finnes ikke bedre lokalitet enn Grythengen. Dette tapte elvebruket ligger midt mellom Totenbygdene og Totenåsen etter Olterudelva fra sagnomsuste Tjuvåsen, og derfor midt i smørøyet. Dette skulle vært min base, og stabburet skulle vært mitt galleri. Vi kunne ha reddet høylysene til Mjøslandet, dette vitner skjermingshaugene mine om, V/A-anleggets eneste suksess. Dessverre ble jeg angrepet og forfulgt av alt og alle, slik at vi tapte denne muligheten, og med dette ble mjøslandskapets himmel fortsatt liggende utbrent, trolig til evig tid.

Så nå er jeg det tapte landets fotograf, og det tapte landets poet.

Nigel Danson har publisert en video for det nye foto-året, hvor han kommer med svært gode råd, som jeg vil forsøke å ta til meg.


Ikke minst anbefaler han å bringe fotografiene sine inn i fast form, dvs. gode, gammeldagse bilder på papir. Derfor vil jeg prioritere dette, og håper å få til et par små utstillinger, helst i samarbeide med mine kafé-venner på Gjøvik. Videre vil jeg forsøke å videreforedle min grendepoesi fra dette halvåret her ved herr Fossemøllens øyensten, muligens gjennom prosjektet Grendepoesi fra Tilla-rommet (Tilla var oldefars kone, som bodde på Tilla-rommet, nå det blå rommet, etter sin manns død).

Danson forklarer hva han ser som viktigst i Lightroom, og med glede fant jeg at disse funksjonene også finnes i Lr CC, om enn i en noe forenklet form. Derfor vil jeg prøve å forstå disse bedre, før jeg går over til Capture One. Kanskje burde jeg satse på å forbedre meg i Lr Classic, men mange anbefaler Capture One for Sony, så jeg tror det er lurt å fokusere energien på dette programmet. Dessverre har jeg dårlige rutiner for lagring, så før jeg begynner et abonnement vil jeg innarbeide gode lagrings- og organiserings-vaner på den forenklede versjonen av Capture One, som følger med Sony-kameraene.


HSL-panelet er av de funksjonene Danson anbefaler å sette seg inn i. Selv om Lr CC ser ut til å ha et forenklet HSL-panel, vil jeg forsøke å få en forståelse av disse redigeringene.

Foto-året ble avsluttet med at jeg prøvde ut mitt MCL11-adapter fra USA, jeg vet enda ikke om det fungerer tilfredsstillende, men i det minste fant jeg nå nettopp at det leser ut exif-data til kameraet, slik at sensor-stabiliseringen bør fungere i alle fem akser uten manuell innstilling.
The 10mm in Sony mount offered a tweaked optical formula more compatible with digital sensor featuring thick optical stacks, but also transmission to the camera of the full EXIF data (focal length and aperture), thus allowing IBIS without having to input manually the focal length, as well as automatic correction of aberrations, in-camera for JPEG files or by using compatible applications for raw files.

Uansett, jeg kommer ikke til å kjøpe EF-linser for å benytte dem med adapter.

Videre er jeg på utkikk etter en vidvinkel, men bør kanskje prioritere Sonys 70-200 mm f4, da Nigel Danson vil satse på denne brennvidden i året som kommer, og Mark Galer nettopp lovpriste denne linsa.



As Sony owns 15% of Tamron, I hope you can make them push the holy trinity of zoom lenses from Tamron (17-35 mm + 28-75 mm + 70-200 mm) before summer. I have the excellent 28-75 mm. But I need a wide  angle and tele lens for summer, as we'll sail around Lake Mjøsa. If Tamrons lenses don't show up before summer, I think I must buy the Voigtlander 15 mm + the Sony 70-200 mm f4.

En god nyhet er at Sony fortsatt satser på sd-kort!


Jeg elsker sd-kort, og vil ha både kamera og PC som benytter disse. Nikon har gått for et annet format, og jeg er redd for at også Canon kan komme til å gjøre så med kommende versjoner av EOS R. Ja, jeg savner Canon, men holder meg inntil videre til Sony, til jeg får en klar forståelse av hvor Canon går med sine speilløse systemer???

For mitt Sony A7III begynner jeg å nærme meg en forståelse av hvordan jeg bør sette opp dette kameraet med sine mange tilpasnings-muligheter, slik at det passer best for mitt bruk. Men enda må jeg nok tilbringe en del timer med Mark Galers flotte instruksjons-videoer.

Mitt EOS 70D, som jeg tenkte å selge, beholder jeg, da det har fantastiske hudtoner i JPEG. Så deilig å slippe å redigere alle bildene fra nyttårsaften 2018, en meget hyggelig kveld, slik at jeg heller kan lage poster som dette:-)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...