Thursday, March 22, 2018

Mine avkuttede røtter

Selv har jeg hatt både en arbeiderklasse- og borgerklasse-identitet. Mine forfedre har vært industrimennesker etter Lenaelva på Toten siden middelalderen, både i Kvernumsstrykene og ved Kloppen, samt den lille sideelva Olterudelva. Veldig pussig nå plutselig å stå utenfor denne industritradisjonen, og å ikke lenger være del av borgerklassen.

Håper jeg rekker å skaffe nytt kamera før sommeren? Har fått slik dragning til å utforske mine avkuttede røtter, mitt dype opphav som elvemenneske, med kameralinsa. Kan jeg klare å dokumentere og bringe til liv min industrihistorie gjennom kameraet? Skulle ønske jeg kunne fått med Pål Hermansen på prosjektet. Du verden som han kan gjøre død historie nærværende gjennom kameralinsa. Rart med det, det er først når man har tapt noe man vet å verdsette hva man hadde.

Uansett går mitt arbeide med å innføre RID-modellen ufortrødent videre. Jeg orker rett og slett ikke å kaste meg på den kapitalistiske tredemølla. Var på jobbmesse med NAV før helga, men ble bare kvalm av min nye situasjon. Orker ikke gå på ei eneste jobbmesse til eller et jobbintervju. Så bestemte meg der og da for å forsøke å ta en Schopenhauer, og å leve beskjedent på den lille kapitalen jeg fikk med meg etter mine 38 år i fabrikken. Har egentlig mer sans for Arthur Schopenhauer enn Marx, da han klarte å leve godt på sin beskjedne arv. Marx ble altfor ekstravagant straks han fikk litt penger mellom hendene. Så kanskje klarer jeg meg uten noen Engels, og kanskje klarer jeg å få ut det gode budskap til Bongard?

Vil bare beklage at jeg har tenkt å kun gi et månedlig bidrag på 50 kr til steigan.no, dette er omlag det samme jeg har i annonseinntekter per måned fra PermaLiv i Blogger. Men jeg må leve svært spartansk resten av livet skal jeg klare å ta en Schopenhauer.

Skulle noen ha lyst til å være en liten Engels eller "patron" for meg, er det bare å ta kontakt. Husk at jeg nå er landets fremste forkjemper for RID-modellen og gjeninnføringen av tunfellesskapet i Norge.

Fra Kvernumsstrykene, hvor bl.a. gården Fossemøllen og Fossum mølle lå. På 1600-tallet måtte disse stakkars fossemøllingene skatte tilsvarende fire storgarder for sitt slit.

Kjenner slik en voldsom dragning nå til min industrihistorie etter Lenaelva og Olterudelva. Skulle så gjerne vært en stolt fossemølling her i Kvernumsstrykene i min slekts storhetstid. Kan jeg makte å hente tilbake noe av min tapte identitet gjennom kameralinsa?

Er det noe rart at elvemennesket Sigmund Kvaløy Setreng har blitt min favoritt-filosof?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...