Sunday, May 27, 2018

Kunsten og kunstneren

-Wikimedia.

13 comments:

  1. Gledene ved kunsten bør alltid overstige plagene ved kunstneren.

    Det var et fint bilde. Men siden jeg er en person som av yrkes(skade)messige årsaker alltid og helt automatisk ser etter lyskilder og –retninger, er det også noe litt mystisk over det, da (enten) tilfeldighetene (eller diskrét Photoshop?) gjør at den smale, solopplyste stripa som skyggen fra motstående bygning sparte av hensyn de utstilte kunstverk avrundes/ kuttes i den enden som er til venstre i bildet. Resultatet er illusjonen av at det ser ut som om det er satt en egen, nesten skarpt fokusert downlight på kunstverkene på bakken, for rett utenfor der utstillingsområdet slutter, er det skygge. Ganske så stilig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, tusen takk, det var hyggelig! Her har jeg ikke gjort annet enn å øke skarpheten med 5%, ikke noe endring på skygger eller farger fra slik kameraet tolket situasjonen. Prøvde faktisk automatisk lysjustering, med det resultat at hele dynamikken forfalt. Så her var kameraet bedre enn redigeringsprogrammet;-)

      Delete
    2. Ja ... ikke et vondt ord om Photoshop, men mitt inntrykk er at Adobe fremover faktisk skal jobbe for å henge med i svingene på bildebehandling ifht. innebygget software i moderne, proffe kameraer.

      Delete
    3. Det er helt vanvittig hva som kommer til å bli bygget inn i framtidas sensorteknologi:

      http://sonyaddict.com/2018/05/14/luminous-landscape-sony-interview/

      Ps blir nok mer et verktøy for fotokunst. Dessverre skalerer ACR dårlig på min Dell Windows PC. Tror du Linux er bedre egnet?

      Delete
    4. Nei. Jeg tror ikke det er OS-relatert. Jeg tror det er hardware, og da mest sannsynligvis bare innstillinger for ytelse. GPU og/ eller skjerm. Det kan muligens løses enkelt ved ned-/ tilbakejustering av DPI til "system" (Photoshop override'er gjerne denne verdien ved installering), og også velge Windows skalering fremfor Photoshop UI skalering. Windows skalerer både applikasjonsvinduet og bildet som er lastet inn.

      Konverter gjerne til Linux om det ellers går greit å kjøre det på din maskin, noe det sikkert er - men Ps får du i så fall ikke brukt mer, da må du inn og lære deg Linux-verdenens alternativ til Ps; GIMP. ;)

      Delete
    5. For øvrig er det jo en grunn til at man i proffe studioer sitter og jobber i RAW på veldig kraftig maskinvare og ditto skjermer. Sånt kan fort suge enorme maskinressurser, det er liksom hakket før videoredigerings og -renderingsoppgaver. Og jeg hater å måtte si det, men hælv***s Apple er nok de som leverer de mest relevante maskinene out-of-the-box til sånt i dag. Sukk.

      Delete
    6. Ho-ho, jeg titter på Sony-reklamen du linker til, og hva står det sannelig min Stetsonhatt der?

      The resolution and speed of AF technology in mirrorless is far more advanced than DSLR lenses.

      AF technology der, alt-så. :D

      Delete
    7. Tusen takk for tipset om GIMP! Nei, å gjøre noe med maskina går ikke, Dell overtok den i to timer uten å finne noen løsning for skaleringsproblematikken i Adobe Camera Raw. Så løser ikke Windows eller Adobe dette vil jeg nok bytte redigeringsprogram. Eneste jeg vil savne er Nick Collection, som er en samling med gratis filtre tilpasset Ps. Særlig Monochrome-filtrene er gode.

      Delete
  2. GIMP kan benytte hauger og lass av Ps-filtre, brushes etc.

    At "Dell" (har de virkelig egen, eksklusiv service- og supportavd. i Norge hvor man kan levere maskiner inn i to timer mens man tar en kaffe og iskrem rundt hjørnet??) ikke finner ut av det på sine egne maskiner betyr, med en viss disrespekt å melde, ikke nødvendigvis at det ikke er mulig å finne ut av det. Jeg kjenner personlig til folk som har jobba i business/ pro-divisjonen hos Dell Norge i over ti år med salg og teknisk support til større bedrifter og offentlige etater uten å være kompetente. De er bedre på salg av nye maskiner enn på å få den forrige til å virke, for å si det sånn. Mulig de har rett i dette tilfellet, men ikke ta det for gitt selv om de står der med Dell-logo på T-skjorta og sier så.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nei, det var en svenske som la inn en app på maskina mi og overtok/fjernstyrte den i to timer, mens jeg tok en kaffe. Jeg tegnet supportavtale for to år.

      Kan du finne ut om man kan benytte Nick Collection på GIMP? Hvis så vil jeg vurdere å kontakte denne svensken igjen for å be ham bytte ut Windows med Linux, så prøver jeg GIMP.

      Delete
  3. Hmm ... Ja, du vet, Linuxgeriljaen har mange geeks i sine rekker som lager løsninger der de ikke finnes fra før, så det går an å kjøre Google NIK Collection under GIMP. Her er en instruksjonsvideo m/ link til nedlasting av en sk. adpted shellout plugin som er nødvendig tilleggskode for å gjøre det.

    https://www.youtube.com/watch?v=oafDbNB0Ltw

    Men: Når jeg leser at du tenker å sette bort jobben med å bytte ut Windows med en Linuxvariant, må jeg nesten bare få si at det er et elendig utgangspunkt for å begynne med Linux. Linux er absolutt ikke som Windows, og det å gjøre noe annet og dypere i Linux enn å være en bruker av et ferdig installert kontorprogram eller spille av en sang eller video, eller surfe på nettet - som f.eks. installering av programvare, konfigurering etc., krever MYE mer teknisk interesse og gjør-det-selv-innstilling enn i Win og OSX (Mac), der alt med vekslende, dog ganske mye hell er laget for å være brukervennlig og intuitivt. Linux er ikke sånn. Der er det mye mer manuelle instruksjoner og mindre klikking i enkle menyer, og det forutsettes at en førstegangsbruker setter av ganske mye tid til en bratt læringskurve og egentlig er over snittet teknisk anlagt.

    Det finnes et formidabelt antall ulike sk. distribusjoner (distros) av Linux; Linux er bare en kjerneapplikasjon uten grafisk brukergrensesnitt (GUI), og man må ha et GUI og en konfig på toppen av Linux for å kunne bruke det på en måte som overhodet kan minne om de kommersielle OS'ene. Derfor masse ulike distroer til ulikt bruk og til brukere på ulike tekniske kompetansenivåer. Den mest populære entry level distroen er Ubuntu, det er det som brukes som skolelinux og i folkebibliotekene, f.eks. Og som ren bruker av ett eller noen få velutviklede og brukervennligifiserte programmer er det relativt enkelt å lære seg det man må, og det kan i dag minne en del om Windows. Men installering/ avinstallering av programvare, all konfigurasjon og all bruk av mer avanserte brukerprogrammer er en verden som for mange vil føles utålelig annerledes - og sikkert komplisert inntil et nivå som gjør at en del aldri kommer lenger enn å slå fast at Windows allikevel er deres beste venn og mer brukervennlig enn de noensinne før har tenkt over. For oss som gjerne bygger PC'ene sjøl, er også hardware-/ driver-kompatibilitet et klassisk mulig minefelt mht. Linux. Windows kommer med tusener av gjennomtestede drivere for å kunne installeres på all mulig forskjellig hardware. Linux gjør ikke det, og bare her ligger det en stor og ukjent verden for den nye brukerens føtter.

    Og her er jeg endelig ved poenget: Du må nesten begynne i den rette enden, og det er å røske ut Windows og legge inn Linux på egen hånd, evt. beholde Win og legge inn Linux som dual boot-alternativ ved maskinoppstart. Hvis dette virker uoverkommelig, glem Linux. Installeringen og de første skritt av konfig og settings og installering av de ønskede programmer er bare første distanse av et langt lerret å bleike som ny Linuxbruker. Men i prosessen lærer du mye om Linux og ser mange forskjeller fra Win ganske tydelig, og dette er første time på Linux-skolen. Får du det til, er sjansen større for at du også får gjort mer etterpå uten å få konstant support som ikke finnes, utover et korps av frivillige som snakker et exo-galaktisk språk. Setter du bort den jobben til svensken med TeamViewer-appen, må du senere begynne rett på ungdomsskolen uten å ha gått barneskolen og lært å lese først; du vil mangle enhver referanse til alt det nye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvis du ikke har erfaring med å f.eks. legge inn Windows fra scratch sjøl, vil jeg faktisk anbefale å starte med nettopp det som en forberedende øvelse i å håndtere slike oppgaver. For Win vet du allerede ganske godt hvordan er ment å skulle være og fungere når det er ferdig lagt inn, konfigurert/ personliggjort og klart til bruk, og installeringen vil da ikke by på så fryktelig mange helt nye begreper eller måter å gjøre ting på. Men det gir dóg en noe dypere og bredere forståelse av OS'et enn du får som passiv bruker. Går det greit, kan du prøve deg på å installere/ konfigurere Linux og Linuxprogramvare etterpå, men IKKE sett bort den jobben - da er du ikke Linuxkompatibel sjøl, for å si det sånn. ;) Linux er et gjør-det-sjøl-fenomen som ikke passer for et flertall av brukere, men virker tiltrekkende på geeks, både av rent tekniske grunner for "super users" (hackere kjører stort sett Linux ...;)), men også nettopp fordi det er ekskluderende for et flertall pga. at alt gjøres på andre måter og virker temmelig gresk for veldig mange.

      Så til GIMP: På samme vis som Lin ikke er Win, er ikke GIMP Photoshop. På ingen måte. Det er et meget kraftig og vellaget program som i og for seg KAN gjøre bortimot "alt" med bildefiler - men det har et forferdelig rykte for å være vanskelig for menigmann å bruke, og erfaring med Photoshop hjelper nesten ingen verdens ting utover kjennskap til allmenn foto-terminologi og begreper som layers og filters. Som alt i Lin er det en helt annen tenkemåte og mer manuelle instruksjoner involvert.

      Vær advart. Når det er sagt; tvi-tvi, skulle du velge å kaste deg over oppgaven!

      Du er jo åpenbart smart nok, så hvis du ikke tar en dårlig snarvei via svensken i første omgang, men tar innover deg hva jeg skriver her og går den tunge, men lærerike veien, burde det ikke være noe hinder for at du kan lære deg veldig mye om Linux og bruke en egnet distro som plattform for fotoredigering i GIMP (et program jeg sjøl ikke har snøring på, utover en overfladisk sjekk i ny og ne bare for å ha kjent smaken i kjeften, liksom. Jeg driver jo ikke med hverken foto eller fotoredigering, så jeg har aldri hatt det behovet, og som primært en Windows-mann ville jeg sikkert i så fall bare brukt Ps som de aller fleste andre gjør, og ringt eldstesønnen hver gang jeg sto fast og håpa at han hadde to minutter til å hjelpe far sin innen uka var omme.)

      At Dell-svensken er Linuxkompatibel er jo heller ingen selvfølge. Han kan det jo kanskje tilfeldigvis som privatperson, men de gutta jobber nok utelukkende opp mot kunder og brukere i Windows-verden, som jo er der alt på den brede vei foregår, og som er det Dell-maskinene leveres med fra fabrikken.

      Ferdig, kom og tørk! :D

      Delete
  4. Takk for masse feedback Achsel, dette var både svært nyttig og interessant! Som du kanskje vet har Sony et langt mer omfattende menysystem enn Canon, så i første omgang tror jeg det får holde å bli familiær med min kommende A7III. Hva jeg imidlertid har oppdaget er at med dette kameraet følger Capture One Sony 11 inklusive i opplegget. Dette betyr at jeg nok ikke får redigert mine Canon-bilder, men skalerer Capture One riktig og er greit å bruke, tror jeg at jeg satser på dette for framtida. Har jo ingenting å tape, da jeg ikke er innforstått med Adobe enda. I tillegg til at jeg sparer 1500 kr. i året.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...