Thursday, May 24, 2018

Et siste minne fra gamle Grythengen

Dette fotografiet av min slektsgård Grythengen, fotografert rett før kommunens herjinger, har blitt svært verdifullt for meg. Om jeg tok flere husker jeg ikke, dette er i alle fall det eneste jeg lastet opp til Wikimedia. Det er i jpeg, dessverre, men allikevel kom jeg på i dag at jeg ville se hva slags stemninger jeg kunne få utav det med forskjellige filtre. Billedbehandling forstår jeg fremdeles ikke mye av, så vi amatører får benytte filtre, som det er flust av.

For egen del savner jeg det gamle landskapet, minnet av låven med de to grunnmurene og vegen som ledet mellom dem ned til skogen og elva. Nå står her et ufattelig heslig pumpehus, som et gravmonument over en tapt grendekultur.

Selv ser jeg på denne skjendingen av våre slektsgårder på samme vis som rødegardistenes knusing av de kinesiske fedrealtrene under kulturrevolusjonen. Fedredyrkelsen stod, og står nå igjen sentralt i kinesisk kultur, hvor den store gravbørstedagen på nytt har blitt Kinas viktigste helligdag. Slektsgårdene er våre fedrealtre!

Som en kontrast til all denne subeksurbane ødeleggelsen har gamlefar restaurert våningshuset i empiriestil, slik at det har blitt nesten like flott som da det var nytt, men dengang i sprudlende sveitserstil.

La oss nå bare håpe at vi kan få belyst forfallet av den norske landsbygda og vår rurale arv til 100-års jubileet for stabburet i 2020. Og hvem kan være bedre egnet til oppgaven enn trioen Nikos A. Salingaros, James Howard Kunstler og John Michael Greer!?!


Selv likte jeg aller best dette filteret, fordi det eliminerer så mange detaljer, slik at kun kjernen står tilbake.

-Flickr.

Dette filteret gav etter min mening det mest nostalgiske inntrykket. Man føler seg liksom hensatt til en annen tid.

-Flickr.

En litt dyster, truende effekt.

-Flickr.

Nøytralt svart-kvitt.

-Flickr.

Dette filteret skal forestille en filmrull med støv og andre uhumskheter, men for meg minner de om oppvirvlede fragmenter fra den sterke vinden som var da bildet ble tatt, noe man kan se igjen i bjørka. Det var så mange fragmenter som ble virvlet opp med dette v/a-anlegget etter Kronborgsætergrenda, som aldri fant igjen sin plass.

-Flickr.

Glinsende grønt gress der pumpehuset nå står.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

Til slutt en stor takk til alle filtermakere!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...