Monday, April 30, 2018

Min nye Fjellgård seng

Ahh! Endelig er senga på plass, ei Fjellgård seng fra Kvande&Nordvik. Jeg bestilte den ubehandlet, slik at jeg kunne nyte treets ekthet og varme kontakt, som en kontrast til de sterile gipsplateveggene og den kalde parketten.

Jeg valgte denne senga fordi den har hele 28 mm gods i vangene! Dette gir en robust følelse, som igjen gir en mer robust personlighet for brukeren. Videre har den gode opptrappinger mot endene av sidevangene, som gir en lun følelse og beskytter hode og føtter mot kuldestråling fra vinduene.

Den eneste skuffelsen med senga var at den ikke har gode, gammeldagse beslag for sammenkobling av vangene. Senga fikk derfor en del slark i hjørnene, for å bøte på dette måtte jeg skru fast sengebotna.

Det er også viktig at du bestiller med sidelistene til sengebunnen løst, da disse originalt tilpasses for 15 cm skumgummimadrass, mens en rammemadrass gjerne er 20-30 cm tykk. Jeg fikk også med pyntelistene løst, dette var en feiltakelse, be derfor om at disse festes. Be også om at det ikke tas ut standard hull for midtbjelken, jeg måtte tette disse med møbelplugger. Senga bør også bestilles med lukkede endegavler, selv om man ikke skal ha skuffer, da dette gir et mye mer majestetisk inntrykk.

Ei herlig robust seng med flotte detaljer! En liten detalj dog, pynteknappene over skruehullene bør være i eik, slik at de tåler bedre å tas ut ved flytting.

-Wikimedia.

Jeg behandlet senga med naturvoks fra Biofa, med et svakt innslag av kvitpigment. Dette har jeg forøvrig gjort med alle de gamle og gulnende furumøblene mine, og de har fått et friskt kvitskjær, samtidig som man demper kontrasten mot kvistene noe. For all del, benytt aldri maling eller lakk på treverk, da kan du liksågodt kjøpe ei plastikkseng!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...