Monday, April 23, 2018

Bisayas-traveller eller totenkringle-kafeen?

Fikk beskjed i dag om at mitt nye Sony A7III ligger klart for henting på Lillehammer, og samme dag foreligger testen av kamerate hos Deep Review, med 89% helhetlig poengsum og gull. Sannelig glad jeg ventet på dette kameraet og ikke kjøpte Canons 6dm2 i fjor.


Særlig imponerende er lavlysprestasjonene, som nesten går helt i veggen. DP-Review synes også det har vært en klar forbedring av menysystemene, som jeg har gruet meg til.

Så får man tro at pengene nå snart begynner å renne inn. I fjor hadde jeg inntekter på 150 kr, og hittil i år 1250 kr. Muligens har jeg noen som vil kjøpe et foto til 750 kr, men dette er ikke helt i boks. Når jeg sammenligner med min gamle revisor, som var så velvillig til å hjelpe med å få meg skviset ut min gamle bedrift og min lykkelige amatørfotograftilværelse, og hans timelønn på 1700 kr, kan man naturligvis bli frustrert. Her tjener denne sleske slasken mer på å sende meg et par email sittende på sin komfortable kontorstol, enn hva jeg gjør på ei hel årslønn syklende rundt på Toten med min gamle sykkel med slitte tannhjul, hvor kjedet stadig glipper over et hakk, og brøytende veg gjennom kratt og utyske på Totenåsen. Verden er urettferdig!

Med stort sett kun røde tall på kontoen merker man at man kan bli litt desperat, og det er utrolig hvilke risikoer man er villig til å ta for å få fatt i ei tomflaske ute på isen på Hunnselva nedenfor MacDonald i Gjøvik.

Men la oss nå håpe og be om at situasjonen kan vende med mitt nye Sony A7III!!!

************

Jeg kjøpte mitt 70d høsten 2015 og en stund etterpå ble 80d annonsert/bekreftet. Det var først etter at jeg ble kastet ut av min bedrift i mars 2017 jeg bestemte meg for å satse på fullformat og en framtid som profesjonell fotograf. Gjerne som reisefotograf i Visayas-regionen på Filippinene: http://www.bisayatraveler.com

Bisaya er slik de uttaler Visayas på Filippinene, trolig på cebuano. Jeg følger The Bisayas Traveler og ønsker å bli en selv, hvor jeg leverer reisereportasjer til et norsk medium, slik at jeg kan dekke mine utgifter. Filippinene er rimelig, så jeg tipper 50-100.000 kr i inntekt kunne dekke oppholdet, inklusive den rimelige internasjonale skolen jeg har funnet for jentene mine.

Går ikke dette er plan b å etablere en liten totenkringlekafe med gallerisalg på veggene, med flotte fotografier fra kulturlandskapet rundt Mjøsa. Rigtignok følger de fleste turistbussene E6 og østsiden av Mjøsa mot Lillehammer, men jeg håper å endre dette mønsteret, slik at de følger vestsiden av Mjøsa mot Lillehammer, med en selvsagt stopp på min kafé på Gjøvik for å spise kringler og å kjøpe mine flotte bilder fra kulturlandskapet.

Jeg har akkurat lyktes i å få tak i ei gammel totenkringleoppskrift, som er hemmelig. Det var mange som bakte totenkringler for salg til Oslo, og jeg har nå fått en av disse oppskriftene. Forhåpentligvis en oppskrift til suksess for meg også!


En lavlyssituasjon som skapt for mitt nye Sony A7III.


Relatert


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...