Tuesday, April 17, 2018

Inngruppa + Selvstyre = Demokrati

Vi må huske på at disse folka helt og fullt bekjenner seg til den gamle formelen: Kapitalisme + Vekst = Demokrati.

Når veksten stagnerer er det eneste mottiltaket å legge bedre til rette for kapitalen, hvilket de mener vil styrke demokratiet gjennom fornyet vekst. Kall det gjerne for det vestlige konsumdemokrati.

Imidlertid er vekstens tid forbi, og finner vi ikke snarest en ny formel for demokratiet er snart sivilisasjonens tid forbi også.

Jeg vil foreslå formelen: Inngruppa + Selvstyre = Demokrati.

Dette var kun en formel som falt meg inn i nuet. Det er mulig den bør formuleres annerledes?

InnGruppe-Demokratiet holdes oppe av selvorganiserende inngrupper.

************

Tja, hva man får med min formel er vel mer presist et økonomisk demokrati, mens hva vi har er et politisk demokrati. Men dette er ikke nok, skal vi få kontroll på oss selv må økonomien underordnes demokratiet.

One of the foundational elements of modern society is the idea of democracy. Nations were built upon it, wars have been fought over it (at least in name), and millions have struggled for the right to participate in it. Many of us truly believe that we are living in democratic societies, and that our ability to vote in elections is proof of that. But how democratic are our societies in reality? Yes, we get to vote to elect representatives — we have some influence on shaping policies — but we actually have very little control over one of the most important aspects of our lives: the economy.

Nobody gets to vote on the decisions made in the workplace, on who their boss is, on what they’re company produces or how it’s distributed. When it comes to democracy in modern society, economic control is notably absent. The Sustainable Economies Law Center is an organization based out of Oakland, California, that puts economic democracy front and center in its mission to support community resilience and grassroots economic empowerment. The organization provides legal tools, such as education, research, advice, and advocacy with the aim cultivating a new legal landscape that supports economic democracy in the broadest sense.
Dette vil vi oppnå med IGD på et helt unikt vis!

Selv ble jeg kvalm av tanken på å skulle arbeidsmarkedstaker-prostituere meg etter at jeg ble kastet ut av min bedrift på svært udemokratisk vis. Så jeg velger å heller suge på tommeltotten og slåss for RID-modellen, slik at jeg kan gjenvinne min selvrespekt og integritet.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...