Wednesday, April 25, 2018

Totscana med Dahls Kafé & Galleri (57 unike fotografier fra Toten)

Mitt mål er å etablere PermaLiv AS som innlandets fremste leverandør for høykvalitets fotografier av kulturlandskapet på Toten og rundt Mjøsa.

Et begrep jeg ble klar over under slåttekurset på Stenberg i sommer er Totscana, med henspilling på det totenske landskapet som Norges Toscana. Og ja visst er sammenlikningen på sin plass! Selv er det intet jeg ønsker mer enn å kunne få bidra til å styrke dette kulturlandskapet, men regner ikke med å få mulighet til det.

Skulle gjerne vært ute med kameraet disse fine høstdagene og foreviget mer av det totscanske landskapet, men har ikke en gang tid til å plukke tyttebær for tida. Så jeg søkte opp noen av mine gamle bilder på Wikimedia Commons.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

Håper denne lille bildeserien gav et lite inntrykk av Norges svar på Toscana? Her er det mye å ta av, ei Sareptas krukke!

Del II fortsetter like nedenfor...

************

Del II


I år igjen (2018) ble jeg oppringt av TotenTroll for å bidra med et fotografi, hvor jeg laget til ei lita liste med forslag. De er i jpeg og derfor ut fra hva jeg har forstått kun å få i sRGB, som er optimalisert for internett og ikke utskrifter. Hvor mye dette har å si i praksis vet jeg ikke?

For Dahls Kafé og Galleri tenker jeg å midlertidig etablere denne i stabburet på Grythengen, til vi finner egnede lokaler på Gjøvik. Hvor mye cafe-drift her blir er ikke godt å si? Kanskje vil vi kun servere grupper etter bestilling?

For "bæssmorkringler", en av de mange totenkringle-variantene, har jeg nå lyktes i å få tak i ei svak oppskrift for disse. Trolig er denne nok for et utgangspunkt, da jeg husker utmerket godt hvordan de smakte, men sannsynligvis venter ei klar oppskrift snart.

I påvente av egnede lokaler på Gjøvik tenker vi å etablere Dahls Kafé & Galleri i stabburet etter min oldefar på Grythengen, i rommet til venstre straks man kommer inn døra. Stabburet har 100-års jubileum i 2020.

-Flickr

Om jeg kan printe jpeg-bildene mine for gallerisalg gjenstår å se? Uansett begynner jeg snart å fotografere med fullformat i RAW, slik at man kan velge mellom RGB og sRGB. Det dynamiske omfanget vil også øke betraktelig. Så gjenstår det å skaffe ny, akseptabel optikk. De to problemene med fullformat er kantskarphet og størrelse på optikken, størrelsen kan man gjøre noe mindre for speilløst i vidvinkelsegmentet, opp til 35 mm.

Endelig et foto fra RAW! Selv om dette er fra mitt Canon 70D ser man virkelig kvalitetsøkningen. Bildet er fra hjemmet til lekpredikant, husmannssønn, skomaker og jordbruker Magnus Johansen Dahl fra Spydeberg, som levde det meste av sitt liv her i Holmstadengen.

Dahls Kafé har sitt navn herfra, da det var her reformasjonen nådde sitt høydepunkt gjennom utviklingen av allmenningheten. Reformasjonen gikk fra å være et middel til statsbygging, til å bli et fundament for noen av verdens vakreste allmenninger noensinne.

Stabburet på Grythengen var opprinnelig malt i okergult, som dette våningshuset.

-Flickr

Låven til den rurale kjempen Dahl i Holmstadengen, også fra ei RAW-fil og en sterk kandidat til å henge på veggen i stabburet.

-Flickr.

Skal bli herlig å slippe mer av utbrente himler! Når jeg ser på disse gamle fotografiene er det dette som irriterer meg mest. Er allikevel glad for at jeg har tatt vare på dem.

I do now run the one man company PermaLiv AS. I appreciate very much a payment of 250 N.Kr for my images for volunteer organizations and 500 N.Kr for commercial use. I can refresh images in Lightroom for free.

-Flickr.

Ned Østhøgda.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

-Flickr.

På Slagsvoldsjordene.

-Flickr.


Olterudelva nedenfor Grythengen.

-Flickr.

-Flickr.

Måtte bare ha med dette her fra de kommende lokaler til Dahls Kafé & Galleri. Hyggelig også å kunne avslutte med to bilder fra Holmstadengen (okergult ovenfor, slik stabburet var i sin tid) og Grythengen, disse to engene, elvebrukene og husmannsplassene som holder hverandre i hånda etter Olterudelva. Hvor de deler en felles historie og skjebne.

Da ble det 55 bilder fra Toten til 50-års dagen min. Hvor jeg begynner del II av livet med fullformat og RAW. Sony A73 blir min 50-års gave til meg selv.

Så nå er det bare å stå på! PS! Vennligst vær litt overbærende med meg om jeg og min A73 blir observert i innmark på sommerstid og kanskje noen ganger blir litt nærgående. Husk at dette er Toten-reklame av beste sort :-)

Velkommen til Dahls Kafé & Galleri i stabburet på Grythengen litt utpå seinsommeren!

Relatert


A Study in Light, Shadows, and Landscapes

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...