Friday, April 20, 2018

Min SAAB 9-3 er mer energigjerrig enn meg (Spis havregraut!)

Underlig, men jeg forbruker mer energi når jeg går til butikken, enn når jeg kjører min SAAB 9-3. Dette fordi med dagens industrijordbruk forbrukes 10 kalorier for å produsere 1 kalori. Dette i kontrast til tradisjonelt jordbruk, hvor man fikk tre kalorier ut for hver kalori investert.

MPG of a Human

Det beste du kan gjøre er å starte dagen med en god porsjon havregraut, da havre er av den minst energikrevende maten. Ikke hell av vellinga som flyter opp, da det er denne som reduserer kolesterolet. Vær også forsiktig med kanelen, selv om denne senker blodsukkeret tærer den på nyrene.

På toppen av det hele inneholder økologisk havregraut et stoff som er svært viktig for en sunn tarmflora. Konvensjonell havre har mindre av dette stoffet grunnet glyfosat.

Food TypeEnergy Out/Energy In
Shrimp0.009
Lamb0.012
Pork0.037
Salmon (farmed)0.057
Tuna0.058
Beef (grain fed)0.064
Eggs0.112
Chicken0.181
Milk0.206
Tomatoes0.6
Herring1.1
Apples1.1
Potatoes1.2
Peanuts1.4
Dry Beans1.8
Rice2.1
Wheat2.2
Corn2.5
Soy4.15
Oats5.1

Helt utrolig, men grunnet den "grønne" revolusjon og Norman Borlaug, er denne saaben mer energigjerrig enn meg!

Bilen er for salgs til 4500 kr. Ring 48023242.

-Flickr.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Hovdetoppen - Mjøslandets største øyensår

Da vi forlot Gjøvik i 2018, var planen å flytte tilbake så raskt råd var, men så oppdaget jeg plutselig store skogsmaskiner oppe på det unik...