Wednesday, April 4, 2018

Godhug, von og venleik – dei tre grunnlaga for tunfellesskapen

"Godhug, von og venleik – desse er dei tre grunnlaga for tunfellesskapen. Størst av dei er godhugen, for utan godhug døyr vona, og då visnar venleiken."
Kjenn på ordet; godhug.

I ein tunfellesskap sett saman av tunmenneske med tunhjarte er alt mogleg. Her vil bløme som i ørkenen etter ausregn. For i eit slikt tun rår vinnarstrategiane i handikapprinsippet, den ljose sida av krafta, eller positiv makt. Slik vert alle sigervinnarar!

Ein kan òg sjå på tunfolk som geysirar, med eit indre generøsitetspress, som heile tida byggjer seg opp og rett som det er får utbrot av godhug.

Kindness


In principle, it's better to be kind than to be right. The ego in me wants me to be right. The peace seeker in me wants me to be kind. The word kind is related to the word kin. They both come from the same root, kin, meaning family. To be kind is to treat people like family, as if we were intimately connected over time.

Practical Tip: To contribute to good group decisions I feed the peace seeker within, keep the ego in check, and strive for kindness. I am more interested in my healthy relations with fellow decision makers over the long run than I am in getting my way in the short run. I give unconditionally without expectation of return, free of strings. True kindness is not only free, it's priceless.

- Craig Freshley

Relatert


- Vi konstruerer våre egne fengsler (Vanvittig bra beskrivelse av vår tidsånd, ved Ole John Saga)

"Andres suksess er vår fiasko, og omvendt profiterer vi når de mislykkes. Innfølingsevne og medlidenhet må nødvendigvis komme i annen rekke."

A gesture of kindness.

************

Tja, Norge har blitt et suburbant helvete, hvor individet befinner seg i atomiserte bobler i et massesamfunn. Hvordan løser vi dette? Jo, ved å innføre lommedemokratiet til Terje Bongard, samt å bygge lommetunene til Ross Chapin. Gode tun er imidlertid avhengige av gode tunverandaer, slik at man innenfor denne semisosiale-/private membranen kan velge om man vil trekke seg tilbake i kontemplasjon, eller henvende seg mot tunet i hjertet!



Både lommedemokratiet og lommetunet kan vi innføre i morgen den dag, hvis vi ønsker det, da all kunnskap vi trenger ligger klart for oss.
Still one of my favorite Ross Chapin homes. My dream is to retire in a well-deserved cottage in a pocket neighborhood community with a shared garden, big kitchen for canning and potlucks, green space, walking trails and access to water. - Susan Parrish

4 comments:

  1. Med absolutt og alltid opplevd empati med alt annet levende kan ingen bevissthet med basis i en fysisk verden eksistere. Kroppen må ha mat. Derfor er mennesket innmari god til å skru av og på empatien alt etter som den er hensiktsmessig eller ikke i en gitt situasjon. Andre dyr slipper dette, da de jo uansett ikke ser ut til å leve i et moralsk kulturunivers, slik vi mennesker har skapt oss. Egentlig er det vel det å føle empati for andre enn familie og nær inngruppe, og å la den få virkning i handling eller unnlatelse av mulig handling – NÅR vi gjør det – som er det rare/ sære og mirakuløse – ikke det at vi IKKE ALLTID gjør det. Derfor kommer denne livsnødvendige evnen til å skru av og på empatien etter behov; empatien som egentlig står i veien for individets primære overlevelseskunster, selvfølgelig også til anvendelse i ulike mellommenneskelige forhold. Nytten av empatien er selvfølgelig at vi ofte klarer oss best som del av en inngruppe, ikke som solospiller, men å tro at det ville være fint eller relevant å føle slik overfor alt og alle, er bare naiv ønsketenkning uten konsekvensforståelse. Uansett, det spiller ingen rolle, for det vil aldri bli annet enn et rent hypotetisk fenomen.

    ReplyDelete
  2. Å være snill kan være å være generøs, noe det er enkelt å være mot mennesker med lavere sosioøkonomisk status. Å være generøs er noe som kan gi stor status i inngruppa. Men i inngrupper har vi også evnen til empati, i alle fall de fleste. De som er de aller ondeste, som covert-narsissister, ofte kvinner, er imidlertid svært flinke til å spille generøse for flokken, samtidig som de på de mest subtile måter torturerer sine ofre til døde, og gjerne får de utstøtt av inngruppa. Offeret kan gjerne være noen som har bønnfalt dem om empati, men fordi covert-narsissister ikke har empati kan de oppfatte dette som kritikk. Da er du død!

    "Kritiserer du en narsissist, eller verre, forteller dem direkte at de er mishandlere som ikke vil andre godt, skaper dette en krenkelse eller narsissistisk skade (narcissistic injury), som de verken glemmer eller nødvendigvis kommer helt over. «Ved å kritisere meg, trigger du mitt raseri. Du har ingen tillatelse til å kritisere min art fordi; 1. Vi har alltid rett 2. Vi er hevet over kritikk 3. Vår suverenitet betyr at kritikk ikke angår oss 4. Du har ingen rett til å dømme oss fordi du er under oss 5. Det er altfor smertelig for oss å oppleve kritikk."

    http://olehartattordet.blogg.no/1495118609_det_ultimate_oppslagsverk_om_narsissisme__lp__kjp.html

    ReplyDelete
  3. Gratulerer med andre på AF!

    - John Michael Greer: Verden som vilje

    http://www.kulturverk.com/2018/01/26/john-michael-greer-verden-som-vilje/

    ReplyDelete
  4. Ju-huu! Den er fin som snus, den serien til JMG. Satser på litt raskere frekvens på publiseringen hos KV fremover. ;)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Featured Post

Dagens demokrati kan ikke redde oss fra klimakrisen

Politikerne tror at løsningen på klimakrisen er å forsterke naturkrisen, ved å grave i filler naturen vår, for å plassere vindkraftverk på h...